۱۷ روز پس از سقوط تانکر ۱۹ تنی گاز مایع به دره‌ای در حوالی خلخال، سرانجام سایه ترس و وحشت از سر ساکنان منطقه کنار رفت و تانکر تخلیه و از دره خارج شد.

سقوط تانکر

روز 15ارديبهشت‌ماه بود كه كاميوني حامل 19تن گاز مايع ال‌پي‌جي به دره‌اي در حوالي تونل شماره 12جاده اردبيل به سرچم سقوط كرد. اين تانكر كه از جمهوري آذربايجان وارد كشورمان شده بود از طريق جاده اردبيل به سرچم راهي پاكستان بود كه اين حادثه اتفاق افتاد و به‌دنبال آن تلاش‌هاي مسئولان منطقه براي خارج كردن تانكر از دره آغاز شد. تانكر حامل 19تن گاز ال‌پي‌جي بود و كوچك‌ترين اشتباه مي‌توانست به فاجعه بزرگي تبديل شود.

چرا كه امكان داشت درصورت انفجار تانكر خطرات آن تا شعاع چند كيلومتري را تهديد كند. به همين دليل ستاد مديريت بحران اردبيل تشكيل شد و مسئولان به فكر چاره‌انديشي فوري درباره اين حادثه افتادند. در همان روزهاي نخست چند جرثقيل براي بيرون كشيدن تانكر از دره تلاش كردند اما فايده‌اي نداشت چرا كه هيچ كدام قدرت بيرون كشيدن تانكر 19تني را نداشتند. با وجود اين تلاش‌ها در اين‌باره ادامه يافت.

مسعود امامي يگانه، مديركل مديريت بحران استان اردبيل در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: «مديريت بحران در چنين حوادثي مسئوليتي ندارد اما با توجه به اينكه درصورت انفجار تانكر ممكن بود خطرات زيادي منطقه را تهديد كند ما وارد عمل شديم.» وي ادامه مي‌دهد: «از همان روز تمامي نيروهاي مسئول اعم از اورژانس و هلال احمر و آتش‌نشاني و اداره راهداري به حالت آماده‌باش كامل درآمدند و از سويي مديران شركت خصوصي كه تانكر متعلق به آن بود نيز ملزم به همكاري شدند.

در اين مدت كارشناسان زيادي براي كمك در محل حادثه حاضر شدند تا اينكه سرانجام به طرح جامعي براي پايان دادن به اين مشكل دست يافتيم و ظهر روز شنبه اين تانكر تخليه و از دره بيرون كشيده شد.» وي اين عمليات را سخت و نفسگير توصيف كرده و مي‌گويد:«آماده كردن تجهيزات 2روز طول كشيد تا اينكه با مسطح كردن محل قرار گرفتن جرثقيل، 2دستگاه جرثقيل 50تني كه از اردبيل به‌كارگيري شده بودند در آنجا مستقر شدند و در حضور كارشناساني از وزارت نفت ابتدا گاز از طريق كمپرسور به تانكر ديگري منتقل شد و در ادامه تانكر بيرون كشيده شد.» وي ادامه مي‌دهد: «هنگام انجام عمليات جاده بسته شده و نيروها در آماده‌باش كامل بودند اما خوشبختانه ساعت 17روز شنبه عمليات بدون هيچ خطري به پايان رسيد.»

کد خبر 334606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha